ASENNUSOHJEET JA SÄÄTÖ


BC Racing -alustasarjan asennus tulee tehdä ammattilaisen toimesta, huolellisuutta noudattaen ja tarpeellisia suojavarusteita käyttäen. Asennuksessa ja säädössä tulee ottaa huomioon turvallisuus. Kaikilla BC Racing alustasarjoilla on kahden vuoden takuu (poislukien kilpakäyttö). Takuun ehtona on alustasarjan oikeaoppinen ja lainmukainen asennus ja käyttö. 


Kaikissa BC Racing -alustasarjoissa alustan korkeus säädetään muuttamalla iskunvaimentimen alakiinnikkeen korkeutta suhteessa vaimentimeen. Näin korkeudensäätö ei vaikuta vaimentimen ominaisuuksiin.

TARVITTAVAT TYÖKALUT

Alustasarjan asennus onnistuu käyttäen perustyökaluja. BC Racing coilover -alustasarja on valmis paketti asennettavaksi alkuperäisten iskunvaimentimien ja jousien tilalle. 


Varaa työhön ainakin seuraavia työkaluja:

- Tunkki ja akselipukit tai nosturi
- Hylsysarja tai kiintoavaimia
- Nivelväännin, pulttipyssy tai jatkovarsi mahdollisesti kovaa kiinni olevien pulttien ja mutterien aukaisuun
- Irroitusöljy tarvittaessa
- Rullamitta
- Voiteluaineet (esimerkiksi alumiinitahna tolpan kierteisiin, paksu vaseliini uniballiin jne)

ASENNUS

1. Irroita autosta alkuperäinen iskunvaimennin ja jousi. BC Racing coiloverit korvaavat alkuperäisen iskunvaimennin-/jousipaketin kokonaan*.

2. Ennen BC Racing coilovereiden asentamista, säädä uuden alustan korkeus suurin piirtein halutulle tasolle vertaamalla vaimenninpaketin pituutta alkuperäiseen. Huomioi asennuksessa lain sallimat madalluksen ja auton maavaran rajat** sekä muut hyväksytyn asennuksen ehdot.

McPherson joustintuennassa tulee vaimentimen kierrettä olla kierretty alakiinnikkeeseen vähintään 80mm. Muissa rakenteissa (monivarsituenta) vastaava minimi on 25mm (P-3-1 ja P-3-2).


3. Tarkasta jousen esijännitys. Jousen tulee pysyä täydessä ulosjoustossa tukevasti paikallaan. Säädä tarvittaessa jousen esijännitystä noin 3-5 millimetriä kiertämällä alajousilautasta niin että jousi puristuu kireämmäksi siitä pisteestä kun jousi osuu alajousilautaseen.

4. Tarkasta säätörenkaiden, säädettävän yläpään säätöpulttien sekä yläpään kiinnitysmutterien kireys.

5. Asenna coiloverit autoon. Monessa tapauksessa asennusta helpottaa kallistuksenvakaajien irroitus.

6. Kiinnitä tarvittaessa jarruletkut tai -putket, kallistuksenvakaajan kiinnitykset sekä ABS -anturit niille tehtyihin valmiisiin kiinnikkeisiin. Varmista ettei renkaiden ääriasennot aiheuta rasituksia näihin osiin.

7. Asennuksen yhteydessä kannattaa tukivarsien kiinnityspultit ja -mutterit löysätä ja kiristää takaisin auton ollessa pyörillään uudessa korkeudessa***. Näin tukivarsien puslat eivät jää mahdollisen korkeuden muutoksen takia jännitykseen eikä niiden kestoikä lyhene. 

8. Varmista että renkaat pääsevät pyörimään vapaasti jousituksen ääriasennoissa.

9. Hienosäädä korkeus kohdalleen kun alusta on sisäänajettu (noin 100km) ja jouset ja vaimentimet ovat asettuneet lopulliseen pituuteensa. Varmista että auto on tasaisella pinnalla. Usein korkeuden säätäminen on helpompi tehdä alakiinnike autosta irroittamalla mutta pienempi hienosäätö on tehtävissä myös kiertämällä vaimenninta paikallaan. Mittaa napa-kaari -mitta molemmilta puolilta ja varmistu ettei eroja puolten välillä ole.


10. Asennuksen jälkeen tulee pyöränkulmat aina tarkistaa ja tarvittaessa säätää ohjearvoihin.


* Poislukien mallit joissa joudutaan käyttämään auton alkuperäistä yläpäätä tai esimerkiksi olka- akselia. HUOM! Irroittaessasi yläpäätä alkuperäisestä iskunvaimentimesta, käytä jousipuristimia puristaaksesi jousen kasaan ennen kiinnitysmutterin irroitusta.

** Auton pienin sallittu maavara 80mm.

*** Tämän voi tehdä myös kohdan 9. yhteydessä. 


ALUSTASARJAN VAIMENNUKSEN SÄÄTÖ

Vaimennuksen säätö suoritetaan useimmissa sarjoissa iskunvaimentimen yläpäässä olevasta nupista kiertämällä*. Säätö kannattaa suorittaa kiertämällä nupit ensin myötäpäivään jäykimpään asetukseen (H) ja löysäämällä vaimennuksen jäykkyyttä sen jälkeen haluttu määrä askelia vastapäivään (S). Vaimennuksen pykäliä on 30 ja tehdasasetus on 8. Vaimennuksen säätönuppiin on saatavissa jatkokappaleita helpottamaan säätöä automalleissa joissa säätönuppiin ei muuten pääse helposti käsiksi. Vältäthän käyttämästä säädön jäykintä tai löysintä asetusta, tällä vähennät säädön jumiutumisen riskiä.


* RM Inverted -sarjoissa säätö on vaimentimen alapäässä. ER ja HR sarjoissa erilliset sisään- ja ulosvaimennuksen säädöt ovat vaimentimen ylä- ja alapäässä. ZR sarjoissa lisäksi erillinen hidas ja nopea alue. Tietyissä erikoismalleissa vaimennuksen säätö sijaitsee vaimentimen sivussa.


ALUSTASARJAN YLLÄPITO JA HUOLTO

Suosittelemme voitelemaan uniball -tyyppisen yläpään pallonivelen siihen soveltuvalla vaseliinilla tai öljyllä. Suosittelemme myös suojaamaan vaimentimen kierteet sekä huolehtimaan coilovereiden puhtaudesta etenkin talvikäytössä. Näin huolehdit kierteiden kunnosta ja helpotat säätötoimenpiteita jatkossa. Vaimentimen suojakumi kannattaa kiinnittää esimerkiksi nippusiteellä, tällä varmistetaan sen paikallaan pysyminen. Koska 95% alustoista asennetaan suoraan paketista ja suojaamatta, ei edelliset toimenpiteet ole takuun ehtoja. BC Racing Finland myy myös käteviä neopreenisiä suojapusseja joilla suojaat helposti coiloverin säädöt ja kierteet. Suojapussin asentaminen ei vaadi iskaritolpan irroittamista autosta. 


CAMBER -KULMAN SÄÄTÖ

McPherson alustantuennoissa on BR sarjoissa sekä joissain V1 sarjoissa camber-kulman säätö iskunvaimentimen yläpäässä. Huolehdi alustan asennuksen yhteydessä että säätö asettuu 90 asteen kulmaan kohtisuoraan auton koriin nähden.  Säätö tehdään löysäämällä kuusiokolopultit ja säätämällä yläpäätä sivusuunnassa. Ylälautasessa on mittaviivat helpottamaan eri puolten säätöä yhteneväisiksi. 


JOS JOUSI JA VAIMENNIN ERILLÄÄN

BC Racing sarjoissa jousi ja vaimennin asennetaan aina alkuperäisille paikoilleen*. Tämä sen takia että jousi kantaa auton painon eikä voida varmistua siitä että iskunvaimentimen kiinnityspiste on riittävän vahva tai vahvistetaan riittävällä tavalla kantamaan auton paino. Tietyissä automalleissa jousi ja iskunvaimennin asennetaan toisistaan erilleen. Näissä autoissa asennus poikkeaa hieman tavallisesta.

1. Asenna iskunvaimennin autoon kiinnittämällä se yläpäästään.

2. Säädä auton korkeus jousilautasen säätörengasta kiertämällä (P-6-1).

3. Kun korkeus on sopiva, nosta kulmaa tunkilla niin, että jousi on noin 5mm puristuksissa tukivarren ja korin välissä (jousen esijännitys).

4. Säädä iskunvaimentimen pituus oikeaksi ja kiinnitä vaimennin myös alapäästään. 

(P-6-2 ja P-6-3).



*Joihinkin automalleihin on saatavissa ns. true coilover -rakenne erillisen jousen ja iskunvaimentimen tilalle. Tällöin on huolehdittava siitä että iskunvaimentimen kiinnityspisteet kestävät lisääntyneen rasituksen.

Tarvitsetko apuja tai vinkkejä asennuksen tai säätöjen kanssa? Ota yhteyttä asiakaspalveluumme niin autamme mielellämme tarkemmin kaikissa kysymyksissä.

Lähetä viesti Whatsappissa

 Lähetä sähköpostia

 Soita 010-3253159


Loading...